Polecam
Przez Polecam1 Komentarz

Uważność (ang. mindfulness)- skuteczna metoda redukcji stresu

Jak wykazały próby kliniczne uważność ( ang. mindfulness) poprawia nastrój i jakość życia pacjentów cierpiących z powodu przewlekłego bólu.

Wiele prób dowiodło, że w przypadku niepokoju, stresu i depresji podstawowe techniki medytacji uważności są conajmniej skuteczne jak leki.

Wyniki badań wykazały:

porównywalną skuteczność uważności i podstawowych leków przeciwbólowych na receptę, a niektóre eksperymenty badawcze potwierdziły, że uważność silnie działa jak morfina.

Udowodniono  w badaniach neuroobrazowaniem że:

praktyka uważności wycisza wzorce mózgowe związane z bólem, a z czasem prowadzi do trwałych zmian w strukturze mózgu. Ból przestaje dominować, ponieważ zmniejsza się intensywność jego odczuwania. Wiele osób zgłosiło ustąpienie bólu do tego stopnia, że prawie jego nie zauważają.

W szpitalnych poradniach często zaleca się:

medytację uważności pacjentom, którzy zmagają się z bólem towarzyszącym różnym chorobom, takim jak nowotwory (i skutki uboczne chemioterapii), choroby serca, cukrzyca, artretyzm.

Praktykę uważności wykorzystuje się:

w przypadkach bólów pleców, migreny, fibromialgii, celiakii oraz chorób  autoimmunologicznych np. tocznia i stwardnienia rozsianego.

Medytacja uważności okazała się skuteczna także o chorobach o długim przebiegu, do których należą zespół przewlekłego zmęczenia i zespół jelita drażliwego, oraz przy bólach porodowych.

Badania kliniczne także wykazały, że:

Uważność znacząco redukuje niepokój, stres, depresję, rozdrażnienie i bezsenność – mogące się pojawić pod wpływem przewlekłego bólu i choroby.

Uważność znacząco łagodzi ból i reakcję emocjonalna na niego. Przeprowadzone badania dowiodły, że dzięki uważności średni poziom dokuczliwości bólu może spaść aż o  57 procent, a w przypadku doświadczonych medytujących – nawet o 93 procent.

Praktyka uważności poprawia pamięć i koncentrację, skraca czas reakcji, wzmaga kreatywność, zwiększa odporność organizmu i wytrzymałość psychiczną.

Medytacja poprawia funkcjonowanie mózgu i zwiększa objętość istoty szarej w obszarach związanych ze świadomością, empatią i uwagą. Uspokaja rejony mózgu odpowiedzialne  za hormony stresu  i rozwija je te, które odpowiadają za uczenie się i poprawę nastroju.

Układ odpornościowy osób regularnie medytujących działa sprawniej. Ludzie ci znaczniej trafiają do szpitala z powodu nowotworów, chorób serca i różnych chorób zakaźnych.

Systematyczne medytowanie wpływa korzystnie na serce i układ krążenia – obniża ciśnienie krwi i ryzyko nadciśnienia. Spowalnia proces starzenia na poziome komórkowym, pomaga utrzymać prawidłowy poziom cukru we krwi w przypadku cukrzycy typu 2.

Zapraszamy na kurs redukcji stresu (ang. mindfulness)

więcej na stronie:  stopokoi.pl

Zródła: Mindfulness dla zdrowia, Vidyamala Burch, Dannyy Penman oraz stopokoi.pl



Comment
  1. Bardzo ciekawy ciekawy temat

Leave a reply